Uanset samarbejdsform er det vigtig at aftale dokumentet er underskrevet og det sker sikkert med ePact digitale Nemid Signaturer.
Dagens arbejdsmarked har været og er i hastigt opbrud over de seneste år, og mange virksomheder vil gerne have en fleksibilitet i de ressourcer, der bruges til at løse konkrete opgaver.
Der kan være mange faldgrupper, der skal iagttages, om det er en ansat, en freelancer eller en selvstændig konsulent.
Hvem er hvem?
En lønmodtager defineres ofte som en person, der modtager løn for personligt arbejde i et tjenesteforhold. En freelancer er derimod en selvstændig konsulent, der udfører en konkret og afgrænset opgave for egen regning og risiko, og som ikke bliver ansat i virksomheden.
Det er dog vigtigt at huske på, at der i dansk ret ikke findes en definition på, hvornår man er lønmodtager.
Forskellige kontrakttyper
Den beskyttelse, som den ansættelsesretlige lovgivning giver en lønmodtager, kan som regel ikke fraviges ved en aftale. Parterne kan derfor ikke selv bestemme, om der er tale om et reelt lønmodtagerforhold eller arbejde udført af en freelancer, der ikke bliver ansat i virksomheden. Det er de konkrete omstændigheder i forbindelse med arbejdets udførelse, der er afgørende.
Arbejdsgiveren skal inden en aftale indgås nøje overveje, om freelanceren juridisk vil blive vurderet som freelancer og ikke en lønmodtager. Derfor er det vigtigt at udarbejde en arbejdskontrakt, der præcist beskriver de vilkår, der gælder for arbejdsforholdet.
Følgende forhold indikerer, at der er tale om et lønmodtagerforhold:
Følgende forhold indikerer, at der er tale om en freelancer:
Der skal altid laves en konkret vurdering på baggrund af alle vilkår i arbejdskontrakten. Det er derfor vigtigt, at du som arbejdsgiver ser på det samlede billede og ikke kun de enkelte forhold.
Søg rådgivning ved tvivl
Afgrænsningen mellem freelancere og lønmodtagere kan være svær. Det er ikke defineret i hverken lovgivning eller kollektive overenskomster, men er en meget konkret vurdering.
Hvis der er flere dokumenter der skal underskrives, ud over samarbejdsaftale, er der måske et fortrolighedsdokument, en bonus aftale, og mange flere typer af aftaler og hvor det er vigtigt at dokumenterne underskrives i en bestemt rækkefølge.
Upload kontrakt, udfyld med navn og email adresser på dem der skal underskrive og tryk send.
Enkelt at vælge underskrift rækkefølge på dokumenter og personer. For eksempel at det er den medarbejder, Freelanceren, eller konsulenten der underskriver først, og til sidst arbejdsgiver.
Underskrift at dokumenter i en bestemt rækkefølge kan selvfølgelig også håndteres af ePact. Når dokumenter er uploaded til sagen – simpelt Drag and Drop, kan det bestemmes i hvilken rækkefølge dokumenterne skal underskrives i og af hvem!
Det er muligt at inkludere eventuelle bilag, men om ikke kræver underskrift for at få en samlet sag med alle relevante dokumenter.
ePact Dashboard giver et hurtigt overblik over hvem der har skrevet under, og hvem der mangler, og der kan udsendes automatiske påmindelser til dem der mangler.
Uanset om det er egne standardansættelsesaftaler eller ansættelsesbeviser for det pågældende overenskomstområde for timelønnede medarbejdere, er ansættelsesaftaler underskrevet digitalt juridisk bindende og meget mere sikker da underskriveren bliver identificeret med en unik NemId signatur.
Det er selvfølgelig også en meget hurtigere måde at få standard ansættelsesaftaler underskrevet på, også selv om der ansættelsesaftaler der er reguleret af en overenskomst på det pågældende område eller fag. Digital underskrift er specielt effektivt, hvis der er geografisk afstand, tidszoner, eller det er mange medarbejdere, der er brug for at få ansat inden for kort tid, eller hvor det ikke umiddelbart er muligt at mødes inden en given tidsfrist.
Hvis der er flere dokumenter, der skal underskrives, ud over ansættelsesaftalen, der er måske et fortrolighedsdokument, en pensionsaftale og i nogle tilfælde kan der være en sundhedsforsikring, og med mange typer af aftaler, hvor det er vigtigt at dokumenterne underskrives i en bestemt rækkefølge.
Features:
Upload kontrakt, udfyld med navn og email adresser på dem der skal underskrive og tryk send.
Det er enkelt at vælge underskriftrækkefølge på dokumenter og personer, for eksempel at det er den medarbejder, der underskriver først, og til sidst arbejdsgiveren.
Underskrift at dokumenter i en bestemt rækkefølge kan selvfølgelig også håndteres af ePact. Når dokumenter er uploaded til sagen – simpel Drag and Drop, kan det bestemmes hvilken rækkefølge dokumenterne skal underskrives i og af hvem!
Det er muligt at inkludere eventuelle bilag, men om ikke kræver underskrift for at få en samlet sag med alle relevante dokumenter.
ePact Dashboard giver et hurtigt overblik over hvem der har skrevet under, og hvem der mangler, og der kan udsendes automatiske påmindelser til dem, der mangler.
Ansættelseskontrakter for funktionærer underskrevet digitalt er juridisk bindende og meget mere sikre, da underskriveren bliver identificeret med en unik NemId signatur.
Det er også en hurtigere måde at få funktionæransættelseskontrakten underskrevet på, specielt hvis der er geografisk afstand, tidszoner, eller hvor det ikke umiddelbart er muligt at mødes inden en given tidsfrist.
Hvis der er flere dokumenter, der skal underskrives, ud over ansættelsesaftalen, er der måske et fortrolighedsdokument, personalepolitik, IT-politik, en bonusaftale, i nogle tilfælde kan der være et warrantsprogram, og mange flere typer af aftaler, og hvor det er vigtigt at dokumenterne underskrives i en bestemt rækkefølge.
Features:
Upload kontrakt, udfyld med navn og emailadresser på dem der skal underskrive, og tryk send.
Du vælger let underskriftsrækkefølge på dokumenter og personer. Det kan være, at det er medarbejderen, der underskriver først, og til sidst arbejdsgiveren.
Det er muligt at inkludere eventuelle bilag, men om ikke kræver underskrift for at få en samlet sag med alle relevante dokumenter.
ePact Dashboard giver et hurtigt overblik over hvem der har skrevet under, hvem der mangler og der kan udsendes automatiske eller manuelle påmindelser til dem, der mangler.
Hel eller delvis fremleje er en mulighed for lejer til at få dækket en del af sine egne lejeudgifter.
Fremlejekontrakter underskrevet digitalt er juridisk bindende og meget mere sikre da underskriveren bliver identificeret med en unik NemId-signatur. Det er selvfølgelig også en meget hurtigere måde at få fremlejekontrakten underskrevet på.
Features:
Upload kontrakt, udfyld med navn og email adresser på dem der skal underskrive og tryk send.
Enkelte vælger underskriftrækkefølge på dokumenter og personer. For eksempel at det er fremlejetager, der underskriver først, og til sidst fremlejegiver.
Hvis der er flere dokumenter, der skal underskrives, og hvor det er vigtigt med en bestemt underskriftrækkefølge, kan dette selvfølgelig også håndteres af ePact. Når dokumenter er uploaded til sagen – simpelt med Drag and Drop - kan det bestemmes i hvilken rækkefølge dokumenterne skal underskrives og af hvem!
Det er muligt at inkludere eventuelle bilag, som for eksempel husorden, tegningsoversigt med mere, men som ikke kræver underskrift for at få en samlet sag med alle relevante dokumenter.
ePact Dashboard giver et hurtigt overblik over hvem der har skrevet under, hvem der mangler og der kan udsendes automatiske påmindelser til dem, der mangler.
Tip:
Husk at checke, om der er fremlejeret. I lejeforhold omfattet af erhvervslejeloven skal det fremgå af fremlejegivers lejekontrakt med udlejer.
Erhvervslejekontrakter er omfattet af erhvervslejelovens regler. Erhvervslejekontrakter underskrevet digitalt er juridisk bindende og væsentligt mere sikre, da underskriverne bliver identificeret med unikke NemId-signatur. Det er selvfølgelig også en meget hurtigere måde at få lejekontrakten underskrevet på.
Features:
Du uploader kontrakten, udfylder med navne og emailadresser på dem der skal underskrive, og trykker send.
Det er muligt at inkludere eventuelle bilag, som for eksempel husorden, checklister, tegningsoversigt med mere, som ikke kræver underskrift for at få en samlet sag med alle relevante dokumenter.
ePact Dashboard giver et hurtigt overblik over hvem der har skrevet under, hvem der mangler, og der kan udsendes automatiske påmindelser til dem, der mangler.
Tip:
Husk at få erhvervslejekontrakten gennemgået af en advokat før underskrift. Der er mange faldgruber, som f.eks.
- Formål
- Depositum
- Vedligeholdesespligt
- Regulering af leje
- Fremlejeret
- Afståelsesret
Lejekontrakter vedrørende private boliger er omfattet af den almindelige lejelov.
Disse lejekontrakter kan underskrives digitalt og er juridisk bindende og mere sikre, da underskriverne bliver identificeret med en unik NemId-signatur. Det er selvfølgelig også en meget hurtigere måde at få lejekontrakten underskrevet på.
Features:
Upload lejekontrakten, udfyld med navn og emailadresser på dem, der skal underskrive, og tryk send.
Enkelt at vælge underskrift rækkefølge på dokumenter og personer. For eksempel at det er lejer der underskriver først, og til sidst udlejer.
ePact Dashboard giver et hurtigt overblik over hvem der har skrevet under, hvem der mangler, og der kan udsendes automatiske påmindelser til dem, der mangler at underskrive.
Tip:
Lejeloven har mange bestemmelser, som ikke kan fraviges til skade for lejer. Mange kommuner er også omfattet af boligreguleringsloven, hvilket betyder, at udlejer ikke frit kan fastsætte lejen. Hvor underskrivelsen af lejekontrakten er ligetil, er udarbejdelsen af lejekontrakt og fastsættelse af lejeniveau således ikke altid let. Overvej, om du kan bruge Transport- og Boligministeriets standardlejekontrakt type A for privat udlejningsbyggeri, eller type U ved udlejning af enkeltværelser.
Ja, det er lige så juridisk bindende og meget mere sikkert at underskrive kontrakter ved hjælp af elektroniske signaturer. Det er selvfølgelig også hurtigere. I virkeligheden får du sjældent en kontrakt på papir længere. Ligesom virksomheder og advokater forhandler eksternt ved hjælp af telefoner og e-mails, udskrives kontrakter, underskrives med en pen, scannes og mailes, og derefter fletter en advokat de forskellige scanninger i slutningen af en pdf-fil, der indeholder kontrakten. Denne omstændige praksis har varet i mange år, selvom den er forkert på så mange niveauer. EIDAS-forordningen fastlægger en ramme for elektroniske signaturer i hele Europa.
Der kunne ske tvangsfuldbyrdelse hos signaturindehavere på grundlag af digitale gældsbreve, selv om underskrifterne ikke var tilføjet digitalt af dem selv
Den 8. januar 2019 afsagde den danske højesteret afgørelse i en sag om misbrug af digitale underskrift NemID. To personer havde overdraget brugernavne og adgangskoder til deres NemID til tredjeparter, som derefter misbrugte NemID til digitalt at underskrive låneaftaler i en bank. Højesteret besluttede, at en lavere ret kunne håndhæve de digitalt underskrevne gældsinstrumenter mod de reelle ejere af de digitale signaturer, selvom de ikke selv havde underskrevet gældsinstrumenterne.
Læs hele kendelsen herDet har aldrig været lettere og
hurtigere at indhente
underskrifter